In de wegenbouw is het thema duurzaam asfalt momenteel buitengewoon actueel. Op de InfraTech beurs kan het dan ook niet anders dan dat de provincies daar aandacht aan besteden. Recent teken dat er aanmerkelijke voortgang wordt geboekt komt van de provincie Zuid-Holland die onlangs besloot Warm Mix asfalt toe te laten.
De ontwikkelingen rondom de resultaten met het duurzaam produceren en aanleggen van asfalt gaan snel. Op de Provincieboulevard verzorgt Zuid-Holland daarover op de InfraTech voor bezoekers een inspiratiesessie.
Drie sporen staan in de presentatie op de vakbeurs centraal, waarlangs duurzaam asfalt een ingeburgerd fenomeen wordt in de wegenbouw. Het produceren en verwerken van asfaltmengsels onder lagere temperaturen – Warm Mix asfalt – moet daarbij met stip als eerste genoemd worden.
Asfaltproducenten die zijn aangesloten bij Bouwend Nederland hebben de ambitie uitgesproken om per 1 januari 2025 Hot Mix Asfalt uit te faseren en over te stappen naar Warm Mix Asfalt – ofwel lagere-temperatuurasfalt – voor de wegenbouw. Dat de provincie Zuid-Holland vooruitlopend daarop Warm Mix asfalt al gaat toelaten, is niet anders dan een teken van vertrouwen in deze toepassing. Er komt door de lagere temperatuur niet alleen gemiddeld genomen 30% minder CO2 vrij. Ook de uitstoot van toxische stoffen als PAK’s neemt aanzienlijk af. Daarnaast zijn er sterke signalen dat de kwaliteit van het asfalt toeneemt, doordat bitumen tijdens het productieproces aan aanzienlijk lagere temperaturen wordt blootgesteld. Daardoor behoudt het zijn elasticiteit en flexibiliteit beter, wat mogelijk de levensduur van het asfalt verlengt.
Duurzaam asfalt, nu ook in kritische deklagen
Naarmate steeds meer wegbeheerders Warm Mix asfalt omarmen zal de winst voor het milieu groter worden. De oproep is dan ook om deze trend met elkaar te gaan ondersteunen. Minstens zo veelbelovend is het tweede spoor die te maken heeft met de sterk toegenomen toepassing van asfaltgranulaat. We hebben het hier over gedeeltelijk gerecycled asfalt dat al langer toegepast wordt in de onder- en tussenlagen van het wegdek. Relatief nieuw is dat er nu ook voor de deklagen steeds meer asfaltmengsels met asfaltgranulaat beschikbaar zijn die aantoonbaar minimaal gelijkwaardig presteren aan traditionele deklagen zonder asfaltgranulaat. In eerste instantie was dit voornamelijk voor de AC deklagen, maar ook het aanbod aan mengsels voor (D)ZOAB en SMA’s met asfaltgranulaat neemt sterk toe.
Als laatste zijn de ontwikkelingen veelbelovend rondom het vervangen van bitumen, het bindmiddel voor asfalt. De zoektocht naar een duurzaam alternatief voor dit fossiele product is volop in beweging. In het programma CIRCUROAD werken bedrijven, overheden en kennisinstellingen samen aan bio-based asfalt dat is samengesteld uit restproducten van de bosbouw, papierindustrie en landbouw. De verwachting is dat onder de vlag van CIRCUROAD volgend jaar al proefvakken met bio-based asfalt worden aangelegd.
Wie goed bij de tijd wil blijven over dit actuele thema raden we aan om bij deze interessante presentatie op 15 januari te zijn van Thessa Luijendijk, adviseur duurzame infrastructuur bij de provincie Zuid-Holland.