Noord-Brabant vernieuwt met duurzaam openbaar vervoer

Kijken we naar deze impressie dan verraden eigenlijk alleen de bussen op de voorgrond dat het hier om een remise gaat. Wat namelijk vooral opvalt, is het groene dak op het pand. De keuze is kenmerkend voor de aanpak van provincie Noord-Brabant die haar ambities met zero emissie in het openbaar vervoer een forse impuls geeft met de bouw van deze busremise in Breda.

De provincie Noord-Brabant kiest er bewust voor om de handen aan de knoppen te houden door deze remise te laten bouwen en zelf te gaan beheren. Uiteindelijk zullen hier 180 elektrische bussen van Arriva een thuisbasis vinden en gaat de vervoerder de remise weliswaar gebruiken maar blijft de provincie eigenaar. De locatie is namelijk een strategische aanwinst voor de provincie Noord-Brabant die daarmee – ongeacht welke vervoerder rijdt – verzekerd is van een moderne remise die klaar is voor de toekomst.

Met de komst van 180 elektrische bussen wordt het openbaar vervoer in Noord-Brabant stiller en schoner. De investering in de remise en de nieuwe bussen sluit aan op de ambitie van de provincie om in 2030 100% zero emissie te hebben in het regionaal OV. Steeds meer provincies volgen trouwens het voorbeeld van Noord-Brabant en al was het alleen maar daarom is het interessant om op de InfraTech te kijken hoe deze gloednieuwe remise is ontworpen en gebouwd. De keuze voor de locatie werd ingegeven door de nabijheid van een HOV baan en het NS station van Breda. De bussen kunnen daarmee snel worden ingezet in de dienstregeling.

Duurzaam ontworpen en gebouwd

De remise bestaat uit een stalling, kantoor, werkplaats met vier onderhoudsstraten en twee wasstraten. Omdat de nieuwe vloot volledig elektrisch is uitgerust, zijn er bij het inrichten van de stalling en laadstations bijzondere eisen gesteld aan brandveiligheid. Het materiaal dat is gebruikt voor de brandwerende schermen bestaat uit basaltwapening, een alternatief voor staal en glasvezel voor het versterken van beton. De toepassing levert een opmerkelijke CO2 reductie op. Reden waarom deze productinnovatie van Holland Scherm die is toegepast voor dit project is genomineerd voor de jaarlijkse Betonprijs, onderdeel ‘grensverleggend’.

De duurzame bouw is ook zichtbaar bij de keuze voor koude warmte opslag en het groene dak dat wordt aangelegd om een onderdak te bieden aan de vele vogels in de directe omgeving. Busremise Breda wordt in april 2025 opgeleverd, op tijd voor de start van de nieuwe concessie West-Brabant die vanaf 6 juli 2025 wordt verzorgd door Arriva. Op de Provincieboulevard vertellen medewerkers van provincie Noord-Brabant u graag meer over dit bijzondere project!

Delen:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Buiten beter presteren met infraprojecten die een voorspelbaar resultaat opleveren: wat is daarvoor de beste aanpak en samenwerkingsvorm? Op de InfraTech deelt provincie Zuid-Holland ervaring...
Aan de basis van goed beheer en een effectieve sturing van infraprojecten ligt correcte informatie over de objecten. Deze data moeten uiteraard kloppen, anders loopt...
Terwijl wegbeheerders doorgaans vaak nog vrij traditionele plannen maken, staan de ontwikkelingen niet stil. Provincie Overijssel wil partijen uitdagen om verder te kijken dan onze...
Provincie Fryslân staat samen met de samenwerkingspartners van de landelijke Buyer Group Grondstromen op de nominatie voor de innovatieprijs van InfraTech 2025. De aanpak van...
Werken in de openbare ruimte betekent zoveel meer dan alleen fysieke projecten uitvoeren. Aan de basis van het gehele proces van bouw, aanleg en beheer...
In de wegenbouw is het thema duurzaam asfalt momenteel buitengewoon actueel. Op de InfraTech beurs kan het dan ook niet anders dan dat de provincies...
In 2024 vervangt de provincie Gelderland een fiets- en voetgangersbrug over de Linge. De nieuwe brug wordt gemaakt van hout dat vrijkomt bij het demonteren...
Een goed voorbeeld doet goed volgen. Onder dat motto heeft de provincie Utrecht dit jaar het werkschip Eem Surveyor in de vaart gebracht. Utrecht sluit...
In de strijd tegen het wassende water heeft Nederland een eeuwenoude traditie opgebouwd met het aanleggen en verhogen van dijken. Maar het kan ook anders....