Op zoek naar de beste marktstrategie voor infraprojecten

Buiten beter presteren met infraprojecten die een voorspelbaar resultaat opleveren: wat is daarvoor de beste aanpak en samenwerkingsvorm? Op de InfraTech deelt provincie Zuid-Holland ervaring in de praktijk, die in de vorm van een nieuwe markstrategie uit de doeken wordt gedaan

Iedereen die in de weg- of waterbouw werkt, worstelt met hetzelfde vraagstuk: wat is nu eigenlijk de beste manier om samen te werken? Overheden en aannemers hebben elkaar hard nodig. Maar hoe vul je elkaar het beste aan? In welke fase van een project gaan we samen aan de slag? En wat betekent dit voor de manier waarop een contract wordt aanbesteed en we de samenwerking concreet gestalte geven, bijvoorbeeld in de vorm van een bouwteam?

Zuid-Holland heeft hierop een nieuwe marktvisie ontwikkeld die op de InfraTech wordt gepresenteerd. De beurs is bij uitstek daarvoor een uitgelezen moment omdat de provincie deze aanpak al met een aantal aannemers en binnen de eigen organisatie heeft besproken. Omdat de markstrategie voortborduurt op praktijkervaringen kunnen ook andere opdrachtgevers bij een bezoek aan de Provincieboulevard hier lering uit trekken.

In een markt waar krapte is van mensen en materieel en overheden verantwoord moeten omgaan met belastinggeld kiest Zuid-Holland ervoor om het risico op faalkosten in projecten zo goed mogelijk aan de voorkant af te dekken. Dit in combinatie met het optimaliseren van het werkplezier in de samenwerking met aannemers. Want uit deze synergie komt uiteindelijk het beste resultaat, is de achterliggende gedachte.

Investeren in de relatie

Investeren in de relatie met de markt betekent in deze visie dat de provincie vooral werkt met contracten met een langere looptijd. Het gaat hier om zogenaamde twee fasen contracten die al in de studiefase van een project kunnen beginnen en waarbij de leerpunten in de samenwerking worden doorgezet naar de vervolgfase. Dit bevordert de continuïteit en voortgang van een project en draagt bij aan een beter voorspelbaar eindresultaat van wat er uiteindelijk wordt gebouwd. Op deze manier kan in een bouwteam ook al veel eerder met de markt een uitvoeringsontwerp worden gemaakt. In combinatie daarmee zet Zuid-Holland een plus op portfolio contracten die geclusterd worden, per type asset of in een bepaalde regio. Ook dit levert diverse (schaal)voordelen op.

De visie van Zuid-Holland is om meerdere redenen een bezoek aan de InfraTech waard. Het is een marktstrategie die al in de dagelijkse praktijk is beproefd. Zo kwam de provincie erachter dat bouwteams die gespiegeld werken riskant kunnen zijn voor de samenwerking. In een dergelijke constructie brengt elke partij expertise in en koppelt die aan elkaar. Dat klinkt heel fraai maar kan ook voor veel discussie zorgen. Met vallen en opstaan heeft Zuid-Holland ervaren dat een complementaire samenstelling van het bouwteam vaak beter werkt. Dat vraagt wel om vertrouwen en het lef om op een andere manier als opdrachtgever met de aannemer om te gaan. Projectmatig werken blijft tenslotte vooral ook mensenwerk.

Benieuwd naar de presentatie die zal worden gegeven door Tako Heins, coördinerend opdrachtgever bij de provincie Zuid-Holland? Bezoek dan de Provincieboulevard op 18 januari!

Delen:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
We kunnen niets alleen, het moet samen! Onder dat motto ging de provincie Utrecht in juli 2024 met het nieuwe ‘raamcontract bouwteams in twee percelen’...
De eenheid Wegen en Kanalen van provincie Overijssel heeft in september 2024 een nieuw werkschip in gebruik genomen, aangedreven door elektriciteit en waterstof. Het beperken...
Buiten beter presteren met infraprojecten die een voorspelbaar resultaat opleveren: wat is daarvoor de beste aanpak en samenwerkingsvorm? Op de InfraTech deelt provincie Zuid-Holland ervaring...
Aan de basis van goed beheer en een effectieve sturing van infraprojecten ligt correcte informatie over de objecten. Deze data moeten uiteraard kloppen, anders loopt...
Terwijl wegbeheerders doorgaans vaak nog vrij traditionele plannen maken, staan de ontwikkelingen niet stil. Provincie Overijssel wil partijen uitdagen om verder te kijken dan onze...
Provincie Fryslân staat samen met de samenwerkingspartners van de landelijke Buyer Group Grondstromen op de nominatie voor de innovatieprijs van InfraTech 2025. De aanpak van...
Werken in de openbare ruimte betekent zoveel meer dan alleen fysieke projecten uitvoeren. Aan de basis van het gehele proces van bouw, aanleg en beheer...
In de wegenbouw is het thema duurzaam asfalt momenteel buitengewoon actueel. Op de InfraTech beurs kan het dan ook niet anders dan dat de provincies...
In 2024 vervangt de provincie Gelderland een fiets- en voetgangersbrug over de Linge. De nieuwe brug wordt gemaakt van hout dat vrijkomt bij het demonteren...