De eenheid Wegen en Kanalen van provincie Overijssel heeft in september 2024 een nieuw werkschip in gebruik genomen, aangedreven door elektriciteit en waterstof.
Het beperken van uitstoot van schadelijke stoffen en geluidsreductie waren belangrijke uitgangspunten, omdat het schip veel vaart in Natura 2000 gebieden als De Wieden en Weerribben. Overijssel heeft gekozen voor een volledig elektrisch aangedreven werkschip met brandstofcel op waterstof. De brandstofcel dient als een emissievrije vergroter van het bereik van het werkschip. Ze laadt de accu aan boord op wanneer walstroom niet beschikbaar is. Dat kan gebeuren tijdens langere werkdagen en meerdaagse (inspectie)vaarten.
Het werkschip wordt gebruikt voor inspectie en schouw van de Overijsselse vaarwegen, het oplossen van meldingen en calamiteiten en het uitvoeren van incidenteel klein onderhoud.
Op de InfraTech 2025 presenteert Overijssel de ervaringen met haar werkschip dat Beulake is gedoopt. De presentatie gebeurt samen met provincie Utrecht die in 2024 ook een elektrisch werkschip in de vaart heeft gebracht.