Stip aan de horizon met Wegbeeld 2050

Terwijl wegbeheerders doorgaans vaak nog vrij traditionele plannen maken, staan de ontwikkelingen niet stil. Provincie Overijssel wil partijen uitdagen om verder te kijken dan onze neus lang is. Auto’s worden op afzienbare termijn zelfrijdend. Dat zet de ideeën over de inrichting van onze wegen behoorlijk op de schop.

Op de InfraTech presenteert Overijssel het Wegbeeld 2050. Onder deze titel heeft de provincie een inspiratiedocument opgesteld dat bedoeld is als praatplaat. Voor bezoekers aan de beurs is deze bij dit artikel geplaatst zodat u alvast een indruk krijgt hoe de toekomst er anno 2050 mogelijk uit kan gaan zien. Hierin wordt een scenario uit de doeken gedaan, dat inhaakt op de tendens van de zelfrijdende auto. Science fiction? De actualiteit laat iets anders zien. Fabrikanten als Mercedes en Ford introduceren nu al zelfrijdende auto’s. De verwachting is dat vanaf 2035 de instroom van nieuwe, zelfrijdende auto’s de markt langzaam maar zeker kan gaan  domineren.

Ruimte vrij voor nieuwe functies

Nemen we deze tendens als vertrekpunt hoe ziet die weg er dan uit? In het Wegbeeld 2050 valt op dat er niet langer één groot vlak asfalt is Er komt ruimte vrij voor nieuwe functies. Autonoom rijden kan tot gevolg hebben dat we ook anders tegen veiligheidsrisico’s aan gaan kijken omdat de primaire veiligheidsmaatregelen al in het voertuig zijn ingebouwd. Dus is de vraag relevant: hoe richten we dan in de toekomst onze bermen in? Is daar nog wel een brede obstakelvrije zone voor nodig? En als het gaat om de rijstroken: is er nog wel zo’n dikke plak asfalt nodig wanneer de nieuwe techniek in de auto’s ervoor zorgt dat de weggebruiker minder verspoord gaat rijden?

De initiatiefnemers van Wegbeeld 2050 stellen dit soort prikkelende vragen omdat – als we nu over deze vraagstukken nadenken – waarschijnlijk automatisch de vervolgvraag zal zijn: is het dan wel zo slim om voor de komende 40 jaar alles dicht te timmeren in onze ontwerpen aan de weg? Natuurlijk is het verstandig om rekening te houden met de levensduur van alle assets, maar kunnen we in de tussentijd niet ook wegen zo flexibel houden in de inrichting dat we er op tijd bij zijn om in te haken op de gevolgen van autonoom rijden en de mogelijkheden om onze wegen ook voor andere functies in te richten dan alleen voor de weggebruikers?

Wegbeeld 2050 is als inspiratiebron inmiddels gebruikt in overleggen bij de provincies Overijssel en Gelderland. Vanaf januari ook te zien op de InfraTech beurs!

Delen:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Buiten beter presteren met infraprojecten die een voorspelbaar resultaat opleveren: wat is daarvoor de beste aanpak en samenwerkingsvorm? Op de InfraTech deelt provincie Zuid-Holland ervaring...
Aan de basis van goed beheer en een effectieve sturing van infraprojecten ligt correcte informatie over de objecten. Deze data moeten uiteraard kloppen, anders loopt...
Terwijl wegbeheerders doorgaans vaak nog vrij traditionele plannen maken, staan de ontwikkelingen niet stil. Provincie Overijssel wil partijen uitdagen om verder te kijken dan onze...
Provincie Fryslân staat samen met de samenwerkingspartners van de landelijke Buyer Group Grondstromen op de nominatie voor de innovatieprijs van InfraTech 2025. De aanpak van...
Werken in de openbare ruimte betekent zoveel meer dan alleen fysieke projecten uitvoeren. Aan de basis van het gehele proces van bouw, aanleg en beheer...
In de wegenbouw is het thema duurzaam asfalt momenteel buitengewoon actueel. Op de InfraTech beurs kan het dan ook niet anders dan dat de provincies...
In 2024 vervangt de provincie Gelderland een fiets- en voetgangersbrug over de Linge. De nieuwe brug wordt gemaakt van hout dat vrijkomt bij het demonteren...
Een goed voorbeeld doet goed volgen. Onder dat motto heeft de provincie Utrecht dit jaar het werkschip Eem Surveyor in de vaart gebracht. Utrecht sluit...
In de strijd tegen het wassende water heeft Nederland een eeuwenoude traditie opgebouwd met het aanleggen en verhogen van dijken. Maar het kan ook anders....