Aan de basis van goed beheer en een effectieve sturing van infraprojecten ligt correcte informatie over de objecten. Deze data moeten uiteraard kloppen, anders loopt een project in de uitvoeringsfase serieuze risico’s uit de pas te lopen in tijd, geld en kwaliteit. Vakkennis en nieuwe technieken als 3D Digital Twins en Pointcloud zorgen ervoor dat provincie Zuid-Holland zelf met de handen aan het stuur zit.
Op de Provincieboulevard van InfraTech krijgen bezoekers een demonstratie te zien van deze nieuwe werkmethode. Achterliggende gedachte is dat archief/technische data onlosmakelijk onderdeel zijn van goed asset management. En dat je hiermee als opdrachtgever zelf veel effectiever en kosten efficiënter projecten kunt voorbereiden en uitvoeren. Databeheer blijft zo in eigen huis en de opdrachtgever hoeft niet telkens aan te kloppen bij een ingenieursbureau voor een opname of nieuwe ontwerptekening.
Klonen van informatie
Digital twinning is te vergelijken met het klonen van asset informatie. Stel je voor: je hebt een archieftekening van een brug uit 1892. De kans is groot dat die gegevens alleen op papier staan en dat de tekening is verouderd of zelfs niet meer klopt. Zetten we de data over die brug echter om in een digitaal 3D model dan kan informatie worden geactualiseerd en gevalideerd. Vanuit dat model wordt bij elke wijziging direct ook de tekening bijgewerkt. Zo is er nog voor aanvang van een project direct al de juiste informatie beschikbaar om te bepalen welke maatregelen gewenst zijn aan het object. En is duidelijker wat de impact is van de gewenste/voorziene aanpassingen.
Provincie Zuid-Holland heeft op deze manier ervaring opgedaan met het digitaal in kaart brengen van meerdere bruggen en sluizen. Een interessant voorbeeld is de aanpak van een sluis in Vianen. Het complete object is met Pointcloud tot op het detailniveau van moertjes en bouten in beeld gebracht en omgezet naar een 3D model. De specificaties zijn ingelezen met een laser die haarscherp duizenden punten zet op het object en zo aspecten als maatvoering registreert. Het eindresultaat is indrukwekkend. Zo bleek dat de wanden van de sluis op bepaalde gedeelten 60 centimeter afwijken van wat er op de oorspronkelijke tekening staat. Dergelijke informatie is van groot belang, niet alleen om de technische conditie te bepalen maar ook de juiste maatregelen.
De komende jaren gaat de provincie Zuid-Holland op deze manier nog meerdere bruggen inventariseren en omzetten naar 3D-modellen. Deze worden dan opslagen in het door provincie nog te ontwikkelen DMS (Document Management System). De modellen worden gemaakt en vervolgens beschikbaar gesteld aan het groot onderhoud projectteam (bouwteam). Na het project wordt de bijgewerkte model (As-built) weer opgenomen in het DMS.
Zo wordt bij elke nieuwe onderhoudsbeurt geld bespaard omdat men kan beschikken over actuele asset informatie. Deze digitale technieken werken zo mee om aan de voorkant te sturen op infraprojecten die op maat gesneden zijn.